مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به بیماران آلزایمری در کلانشهر اراک که عنوان شهر دوستدار سالمند را دارد، متناسب با جمعیت نیست.

آلزایمر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استان مرکزی سومین رتبه پیری کشور را دارد و با توجه به اینکه در ۲ دهه پیش رو سالمندی پدیده‌ای رو به رشد تعریف شده، می‌طلبد که در این استان زیرساخت‌های اساسی برای خدمات رسانی به این قشر به ویژه مبتلایان به آلزایمر که یکی از بیماری‌های دوران کهنسالی است، تقویت شود.

بیش از ۵۰ نفر در اراک زیر پوشش خدمات انجمن آلزایمر هستند که اغلب آنان جنسیت مرد دارند و ۱۴ بیمار آلزایمری نیز در مرکز نگهداری شبانه‌روزی این سمن سلامت از خدمات مراقبتی با حضور پزشک، پرستار و مددجو بهره‌مند می‌شوند.

شعار امسال روز جهانی آلزایمر «بدون شمع در مورد آلزایمر صحبت کنیم» است و پیام آن تغییر سبک رفتاری و تغذیه‌ای برای پیشگیری از آلزایمر عنوان شده است. با توجه به شیوع کرونا امسال برنامه‌های پیشگیرانه از آلزایمر بیشتر به‌صورت کارگاه‌های مجازی و اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال شده است.

این بیماری نه تنها مشقات زیادی برای بیمار دارد بلکه اطرافیان و خانواده را در دایره‌ای از فشار روحی و آسیب‌ها قرار می‌دهد بنابراین نیاز است علاوه بر توسعه زیرساخت‌های خدمات درمان و مراقبت، در حوزه آگاهی بخشی بیشتر خانواده‌ها برای رفتار هوشمندانه و مراقبت روحی از خود بیشتر کار شود.

رضا پریور، عضو هیات مدیره انجمن آلزایمر گفت: از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه بازه زمانی تعیین شده برای اطلاع رسانی عمومی هدفمند در حوزه آلزایمر تعیین شده که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود. غربالگری علمی برای آگاهی از شمار بیماران آلزایمری در استان مرکزی صورت نگرفته و این موضوع در برنامه‌های مراقبتی حوزه سلامت نیست اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۷۰۰ هزار نفر در کشور به آلزیمر مبتلا هستند که با توجه به بافت پیر هرم جمعیتی پیش بینی شده در ۱۰ سال آتی آمار آن تصاعدی بالا برود.

وی ادامه داد: میانگین هزینه‌های نگهداری بیمار آلزایمری در ماه ۲۰ میلییون ریال است، بسیاری از خانواده‌ها مسایل اقتصادی زیادی دارند و از عهده تامین این هزینه‌ها برنمی‌آیند که نیاز است راهبردی حمایتی از سوی متولیان به ویژه بهزیستی در این راستا تعریف شود. تربیت نیروی انسانی متخصص مددکار و بهیار در شاخه سالمندی نیاز دهه آتی است و متولیان آموزش عالی کشور باید برای پاسخگویی به این نیاز سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی کنند.

مسئول کمیته آموزش انجمن آلزایمر استان مرکزی اضافه کرد: اقدامات شهر دوستدار سالمند نباید در اراک منتهی به نشست‌ها و مصوبات باشد چرا که  رشد سالمندی در استان مرکزی روز به روز جدی‌تر می‌شود و آلزایمر به‌عنوان بیماری سالمندی یکی از موضوعات مهم است که باید از هم اکنون به صورت عملیاتی در تقویت زیرساخت درمانی و خدماتی و مسایل مرتبط به آن کار میدانی انجام شود.

کد خبر 550751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha